Ibu Berpantang, Info Kesihatan, Tips

7 Tips Atasi Sembelit Semasa Berpantang, Elak Ibu Meraung Dalam Tandas

Sembelit semasa berpantang adalah masalah yang sering kita dengar bagi ibu ibu yang baru melahirkan. Samada ibu bersalin secara normal ataupun bersalin secara pembedahan iaitu ceasarean. Nampak macam masalah biasa tetapi sembelit semasa berpantang sangat merunsingkan dan jika tidak dibendung boleh melarat sehingga menjadi buasir. Saya sendiri sebelum ni mengalami masalah sembelit semasa berpantang semasa berpantang melahirkan anak yang pertama.…

Read More

Ibu Berpantang, Set Kesihatan, Testimoni

Hilangkan Parut Luka Czer (Pembedahan Caesarean) -KELOID-

Bagi ibu yang melahirkan secara pembedahan iaitu caesarean salah satu yang menjadi keutamaan ibu ialah memastikan luka czer cepat baik dan parut tidak terlalu ketara. Jika ibu mengalami rasa gatal, pedih pada parut luka czer ia adalah salah satu tanda parut luka secara pembedahan ibu itu mengalami KELOID. Pernah dengar tentang Keloid tak? APAKAH ITU KELOID? KELOID ni ialah benjolan…

Read More

Ibu Berpantang, Ibu Hamil, Set Kesihatan, Testimoni

Mengatasi Sembelit Untuk Ibu Berpantang Supaya Tak Takut Semasa Meneran

Bagi ibu yang dalam berpantang yang sembelit dan susah nak berak(buang air besar) tentunya satu kerisauan bila perut terasa hendak ke tandas. Samada bersalin secara normal atau pun pembedahan perasaan risau nak ke tandas tu sama je bila kena sembelit. Tambahan bagi yang bersalin normal luka masih tak baik, takut betul rasa nak teran kan. Yang bersalin secara pembedahan juga…

Read More