Ibu Berpantang, Info Kesihatan, Tips

7 Tips Atasi Sembelit Semasa Berpantang, Elak Ibu Meraung Dalam Tandas

Sembelit semasa berpantang adalah masalah yang sering kita dengar bagi ibu ibu yang baru melahirkan. Samada ibu bersalin secara normal ataupun bersalin secara pembedahan iaitu ceasarean. Nampak macam masalah biasa tetapi sembelit semasa berpantang sangat merunsingkan dan jika tidak dibendung boleh melarat sehingga menjadi buasir. Saya sendiri sebelum ni mengalami masalah sembelit semasa berpantang semasa berpantang melahirkan anak yang pertama.…

Read More

Info Kesihatan

Produk Shaklee Halal Ke?

Mencari yang halal itu fardhu iaitu wajib ke atas umat Islam. Jadi pada mereka yang bertanya Shaklee halal ke? Maka jawapannya adalah HALAL. Ini adalah sijil halal bagi produk Shaklee untuk tahun 2018. Setiap tahun Shaklee akan perbaharui sijil halal ini dan jika ada produk baru yang masuk Shaklee akan listkan di dalam sijil halal terkini. Sijil halal ini dikeluarkan…

Read More

Info Kesihatan, Testimoni, Tips, Vivix

Pengalaman Bersalin Ceaser Kali Ketiga, Beza SANGAT!!

Alhamdulillah saya dah selamat melahirkan anak ketiga pada 1/10/2018 baru-baru ni. Hari ni saya nak kongsikan pengalaman bersalin ceaser kali ketiga yang mana walaupun sama bersalin secara pembedahan seperti anak2 sebelum ni tapi tetap ada perbezaannya. Kata orang setiap anak ada cabarannya masing-masing kan. Mungkin juga kerana jarak anak kedua dan ketiga ini 7tahun jadi ada prosedur yang dah lain…

Read More

Info Kesihatan, Set Kesihatan

Penyakit Anxiety Disorder; Ketahui Tanda & Cara Mengatasinya

Akhir-akhir ini seringkali terdengar tentang kes Anxiety Disorder. Kebimbangan,kerisauan, panik, fobia adalah biasa bagi kebanyakan orang tetapi hanyalah sementara. Tetapi bagi sesetengah orang mereka terlalu selalu dibayangi kerisauan,kebimbangan, keresahan yang melampau sehingga menjadi sesuatu yang tidak normal dan mengganggu kehidupan harian. Tanda-tanda Anxiety Disorder ⁃ sukar tidur ⁃ Bimbang sepanjang masa ⁃ Muntah ⁃ Ketegangan otot ⁃ Rasa kebas-kebas ⁃…

Read More

Info Kesihatan

Pengalaman Cucuk Dexa Kali Pertama

Assalamualaikum. Hari ni dalam sejarah pertama kali kena cucuk Dexa. Dua kelahiran sebelum ni pun czer tapi tak pernah kena cucuk. Tapi yelah dah lama kan, anak kedua pun dah 7tahun jadi mungkin prosedur pun dah lain. Pagi tadi saya ada check up dengan doktor pakar O&G di Hospital tempat saya nak bersalin nanti. Nak dapatkan tarikh untuk bersalin operation.…

Read More

Ibu Hamil, Info Kesihatan

Apa Itu Bicornuate Uterus? Peluang Untuk Hamil dan Risikonya.

Bicornuate Uterus tu apa? Pernah dengar rahim bentuk Love? Pernah dengan tak tentang kelainan bentuk rahim? Salah satunya adalah bicornuate Uterus atau rahim bercabang. Secara jujur saya sendiri tak pernah dengar sehinggalah saya sendiri disahkan Doktor mengalaminya. Bentuk rahim ada banyak rupanya!! Oo sungguh saya tak tahu sebab masa kat sekolah belajar satu bentuk je. Ini contoh bentuk rahim normal…

Read More

Info Kesihatan

Penyakit Tibi Rawat Sebelum Terlambat

Tibi atau penyakit batuk kering adalah sejenis penyakit berjangkit yang boleh membawa maut jika tidak diubati. Penyakit ini disebabkan oleh sejenis kuman yang dikenali sebagai Mycobacterium Tuberculosis. Kuman tibi boleh menjangkiti mana-mana bahagian tubuh badan tetapi kebiasaannya menjangkiti bahagian paru-paru. Bagaimanakah Cara Tibi Merebak? Kuman tibi merebak melalui udara. Pesakit tibi yang mengidap penyakit ini akan mengeluarkan berjuta-juta kuman tibi…

Read More