Info Kesihatan, Set Kesihatan

Penyakit Anxiety Disorder; Ketahui Tanda & Cara Mengatasinya

Akhir-akhir ini seringkali terdengar tentang kes Anxiety Disorder. Kebimbangan,kerisauan, panik, fobia adalah biasa bagi kebanyakan orang tetapi hanyalah sementara. Tetapi bagi sesetengah orang mereka terlalu selalu dibayangi kerisauan,kebimbangan, keresahan yang melampau sehingga menjadi sesuatu yang tidak normal dan mengganggu kehidupan harian. Tanda-tanda Anxiety Disorder ⁃ sukar tidur ⁃ Bimbang sepanjang masa ⁃ Muntah ⁃ Ketegangan otot ⁃ Rasa kebas-kebas ⁃…

Read More

Kulit, Set Kesihatan, Testimoni

Eczema Kronik Berbelas Tahun Pulih, Kulit Makin Licin

Eczema Kronik atau Penyakit atopik dermatitis (eczema) seringkali dikaitkan dengan faktor keturunan dan alahan. Ia adalah penyakit radang kulit yang menyebabkan rasa gatal yang teruk serta boleh mengganggu kualiti tidur dan kehidupan seharian. Antara tanda-tanda penyakit atopik ekzema ini termasuklah keadaan kulit yang kering, merah dan kelihatan bersisik. Ianya bertambah teruk apabila digaru berulang kali. Kita ikuti kisah pengalaman menghadapi…

Read More

Kesuburan, Set Kesihatan

Meningkatkan Kesuburan Air Mani (Sperma) Lelaki

Masalah kesuburan bukanlah masalah isteri sahaja. Adakala tanpa disedari ianya berpunca daripada suami. Kerana itu pemeriksaan kesihatan kedua-dua pasangan harus dilakukan bagi mengenalpasti punca dan usaha untuk hamil haruslah dari kedua-dua belah pihak. Masalah pada sperma menjadi salah satu faktor ketidaksuburan yang sering dialami pasangan suami isteri. MASALAH SPERMA TIDAK BERKUALITI Masalah sperma yang tidak berkualiti adalah seperti •  Terlalu…

Read More

Ibu Hamil, Info Kesihatan

Apa Itu Bicornuate Uterus? Peluang Untuk Hamil dan Risikonya.

Bicornuate Uterus tu apa? Pernah dengar rahim bentuk Love? Pernah dengan tak tentang kelainan bentuk rahim? Salah satunya adalah bicornuate Uterus atau rahim bercabang. Secara jujur saya sendiri tak pernah dengar sehinggalah saya sendiri disahkan Doktor mengalaminya. Bentuk rahim ada banyak rupanya!! Oo sungguh saya tak tahu sebab masa kat sekolah belajar satu bentuk je. Ini contoh bentuk rahim normal…

Read More

Ibu Berpantang, Ibu Hamil, Set Kesihatan, Testimoni

Mengatasi Sembelit Untuk Ibu Berpantang Supaya Tak Takut Semasa Meneran

Bagi ibu yang dalam berpantang yang sembelit dan susah nak berak(buang air besar) tentunya satu kerisauan bila perut terasa hendak ke tandas. Samada bersalin secara normal atau pun pembedahan perasaan risau nak ke tandas tu sama je bila kena sembelit. Tambahan bagi yang bersalin normal luka masih tak baik, takut betul rasa nak teran kan. Yang bersalin secara pembedahan juga…

Read More

Kesuburan, Set Kesihatan, Testimoni, Tips, Uncategorized

PCOS Boleh Hamil Dengan Ikhtiar Wanita Ini, Alhamdulillah

Satu kebimbangan pada wanita yang disahkan menghidap Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS) adalah ADAKAH PENGHIDAP PCOS BOLEH HAMIL? Wanita yang mengalami Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS) lazimnya mengalami kesukaran untuk hamil. Tetapi ada juga wanita yang mempunyai sindrom ini berupaya hamil secara semula jadi tanpa bantuan rawatan kesuburan. PCOS terjadi apabila keadaan kilang telur atau ovari seseorang wanita menjadi bengkak disebabkan benih…

Read More

Set Kesihatan, Testimoni, Vivix

Slip Disc Minor, Tanpa Pembedahan Kini Boleh Bersukan Kembali

‘Slipped disc’ atau cakera tergelincir dikenali juga sebagai ‘herniated dics’ adalah keadaan yang mana cakera yang terletak di antara tulang belakang kita telah terkeluar dari tempat asalnya. Ini menyebabkan tak selesa dan sakit dan jika keadaan menjadi teruk memerlukan pembedahan. Ini kisah bagaimana Slic Disc Minor sembuh tanpa pembedahan. Dayang seorang yang aktif. Sebagai seorang guru, punya ketinggian 143 dan…

Read More

Testimoni, Vivix

Rahsia Kekal Cergas Di Usia Emas

Kesihatan yang baik di usia emas adalah anugerah yang tidak ternilai. Kata orang biasanya dah tua-tua ni macam-macam lah penyakit yang singgah. Tambahan pulak kalau jenis yang tidak menjaga makan dan tak jaga lifestyle. Apakah rahsia untuk kekal cergas di usia emas? Mari kita ikuti kisah Puan Afizah yang dah nak masuk 60tahun pun, usia tubuh badan ialah 51tahun. Bila…

Read More

Testimoni, Vivix

Hilangkan Sakit Lutut Dengan Berkesan

Hati mana yang tidak risau bila lihat orang tersayang ibu kita sakit lutut sehingga tak dapat solat seperti biasa. Pergerakan ibu menjadi terbatas dek kerana sakit lutut. Itu mendorong Anie untuk bantu meningkatkan kesihatan ibunya. Jom kita baca apa ikhtiar Anie SAKIT LUTUT SEMBUH Asalnya dulu pertama kali anie beli VIVIX adalah untuk makan sendiri. Tapi lepas tengok mak tak…

Read More

Testimoni, Vivix

Bebas Kanser Serviks, Syukur Alhamdulillah

Kanser serviks atau pangkal rahim ialah kanser ketiga yang paling banyak dihidapi dalam kalangan wanita Malaysia. Berdasarkan International Agency for Research on Cancer (GLOBOCAN), dalam setiap  empat minit, seorang wanita akan mati akibat kanser serviks di rantau Asia Pasifik termasuk Malaysia. Bagaimanapun wanita harus alert dan harus memahami dengan jelas bahawa jika kanser ini dikesan di peringkat awal, peluang untuk…

Read More